Stoppa alkoholreklamen vid dörren

Vi störs av alkoholreklam hela tiden. Vi behöver inte alkoholreklam ner i brevlådan också. Ta ställning och säg ALKOHOLREKLAM - NEJ TACK! Genom att skriva på är du med på det, och samtidigt skickar vi dig en Nej tack-dekal som du kan sätta på brevlådan.

Fram till nu har direktreklam av alkohol hem i brevlådan i princip inte existerat. Men det kan förändras med en friande dom i marknadsdomstolen den 5:e maj 2015. Domen öppnade upp för direktreklam och därmed ytterligare en kanal för marknadsföring av alkohol. IOGT-NTO startar därför en blixtkampanj där den som vill slippa reklamen kan skriva upp sig och få hemskickat en dekal med texten ”Alkoholreklam, Nej tack!” att sätta på brevlådan.

— Vi har lyft problemen med alkoholreklam länge och den här domen visar ännu tydligare att det är dags att sätta ner foten. Vi dränks allt mer i alkoholreklam och investeringarna i den ökar explosionsartat. Våra politiker måste agera och ta ett helhetsgrepp kring hela frågan med marknadsföring av alkohol, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

Det finns ett starkt motstånd mot alkoholreklam och för alla de som inte vill ha direktreklam för alkohol startar nu IOGT-NTO en blixtkampanj som finns på iogt.se/nejtack. Personer kan skriva upp sig och få hemskickat dekaler med texten ”Alkoholreklam, Nej tack!” som går att sätta upp på den egna brevlådan.

— Det finns inte många platser som är fria från alkoholreklam, men hemmet borde vara en sådan zon. Med den här kampanjen ger vi alla möjlighet att stoppa alkoholreklamen redan vid dörren, säger Anna Carlstedt.

Kontakt

Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO
Tel: 070-878 09 33

Johnny Foglander, pressekreterare IOGT-NTO
Tel: 0734-618 328

Jonas Svensson, ordförande Stockholms distrikt
Tel: 0701-71 29 33

Av: Ulrike Deppert, 2015-05-24

Kommentarsfältet är stängt.

IOGT-NTO
Box 12825
Stockholm Sweden
08-672 60 00